10/18/2021

Una dieta vegana pot ser saludable?

Alguns consells al respecte

Avui dia, no és difícil trobar persones veganes. És a dir, que han eliminat totalment de la seva alimentació qualsevol producte d’origen animal; no només la carn, sinó també el peix, els ous, la mel, la llet i els productes làctics... és una opció respectable com totes les altres. S’ha de ser conscient, però, que quan es comença una alimentació d’aquest tipus es deixa de consumir certs nutrients, proteïnes i vitamines que s’han de saber substituir adequadament perquè la dieta sigui equilibrada i no tingui cap mancança. No només es tracta de deixar de menjar productes animals, sinó de saber substituir-los!

Heus ací uns quants consells per substituir:

  • Les proteïnes: els productes d’origen animal aporten molta proteïna. Per tant, hem de mirar de consumir proteïnes vegetals a tots els àpats: llegums, fruits secs, llavors (sobretot de xia i cànem), quinoa, fajol, llevat nutricional, tofu, seitan, bolets...
  • La carn: la carn ens aporta molt ferro i vitamina B12. El primer es pot aconseguir a través de llegums, tempeh, fruits secs, fruita seca, llavors... També podem potenciar la vitamina C, que ens ajuda a absorbir millor el ferro (amb cítrics, pebrot, bròcoli, col, maduixes, alfals germinat...). Alhora, la vitamina B12 (la famosa “vitamina animal” que només es troba en productes animals), la podem obtenir a través de suplements vitamínics.
  • El peix: el peix ens aporta iode i àcids grassos omega-3. Podem ingerir iode menjant algues, que en són riques; i l’omega-3 amb llavors de lli, de xia i nous. També existeix el suplement DHA vegetal per obtenir els mateixos àcids grassos que obtindríem si consumíssim peix blau.
  • Els ous: una gran font de proteïna i greixos saludables. Podem ingerir greixos a través de fruits secs i oli d’oliva.
  • La llet i productes làctics: els làctics són rics en calci. Altres aliments rics en calci amb què podem substituir-los són el sèsam –triturat o amb tahina–, figues, bròcoli i cols, tofu, llegums, algues, ametlles, bledes, espinacs, kale, julivert, begudes vegetals...

De tota manera, sempre que algú vulgui iniciar-se en el món del veganisme, s’ha de conèixer bé quin tipus d’alimentació se seguirà a partir d’aleshores i actuar en conseqüència. Consulteu experts en nutrició, perquè és un pas important en els vostres hàbits alimentaris!

Tornar al llistat